Keramikerna på Vanguard Court

För varje usel målning jag sett genom åren har mitt intresse för keramiken blivit allt större.  Keramiken är saklig och uppriktig och saknar de pretentioner som dilettantmåleriet förmedlar.  Men keramiken har ibland orättvist ställts i skuggan av måleriet som något mindre värt – inte lika ”konstnärligt”.  Dock – i keramiken kan man inte fuska sig fram eller dölja det man inte kan.  Det är förstås nu längesedan som keramikerna klev ut ur måleriets skugga väl vetandes sitt eget värde och i dag finns det gott om fantastisk keramik att se och låta sig glädjas av från den minsta lilla skål till hela stora keramiska väggar.

Vi har vid olika tillfällen visat keramik på Galleri Pictor i Mjunka Ljungby bl a skulpturer av en ung keramiker från Munka Ljungby som  numera, sedan några år tillbaka, är bosatt och verksam i London. Hon heter Merete Rasmussen och hon håller på att göra internationell karriär med sina elegant spiralformade och tekniskt avancerade skulpturer i keramik. Hon har blivit inbjuden att ställa ut på ett flertal välkända gallerier i UK , bl a på Saatchi i London och The Scotish Gallery i Edinburgh och senare i år kommer hon att ställa ut i New York.

Vid aktuella tillfällen har Merete skickat oss inbjudningar till sin och sina keramiska kollegors gemensamma utställningar på Vanguard Court i London.

Skulptur i konstruktion av Merete Rasmussen. Skulpturen reser sig som en katedral på arbetsbordet före bränningen. Efter första  bränningen tas stöttorna bort

På  Vanguard Court, som ligger i Southwark på södra sidan av Themsen och relativt centralt finns hennes keramiska verkstad som hon delar med två kollegor,  Catrin Howell och Sun Kim.  Verkstaden är inhyst i en f d väskfabrik som också rymmer ytterligare två keramiska verkstäder med sammanlagt åtta keramiker till. När man bjuder in till ”Open studios” är det totalt elva keramiker som visar upp sina senaste alster. På plats i den gamla väskfabriken finns också ett aktivt galleri, Vanguard Court Gallery, som representerar Vanguards keramiker men också ställer ut andra konstnärer och konsthantverkare.

På Vanguard Court finns alltså inte mindre än elva keramiker och en arbetsgemenskap som många ensamarbetande keramiker och andra konstnärer med enskilt liggande ateljéer kan avundas. Vanguard Court är inte en kollektivverkstad utan drivs av enskilt verksamma  yrkeskonstnärer som både har gemensamma och individuella intressen men ingen överordnad administration.

Merete Rasmussen och verkstadskollegan Sun Kim

Fördelarna med denna gemenskap är många. Man kan stötta, hjälpa och tipsa varandra. Göra inköp ihop och marknadsföra sig tillsammans. Man förmedlar kontakter och gör utställningar som grupp tillsammans. När de har sina  ”Open studios” blir de extra attraktiva eftersom besökaren har mycket och väldigt olika uttryck att se och upptäcka på en och samma plats. De är som sagt elva keramiker med elva olika uttryck. De mer etablerade keramikerna agerar draglok åt de yngre keramikerna. Merete har på kort tid skaffat sig ett namn i de engelska keramikkretsarna och hennes ateljékollega Sun Kim, koreanska som vuxit upp i Brasilien och via utbildning i USA slagit sig ner i London, har också på kort tid och med hjälp av ett stort antal utställningar blivit ett känt namn. Hennes formfantasi är stram och mjuk på samma gång och i vad man skulle kunna kalla asiatisk strävan efter balans och harmoni tänjer hon på formerna i konventionella objekt som burkar, muggar och kannor. De skänker glädje på djupet och försätter betraktaren i en känsla av meditation och vila.

Kanna och teburkar av Robert Cooper – burkar och tekanna av Sun Kim

Så annorlunda är då en av de andra namnkunniga keramikerna på Vanguard Court, Robert Cooper, som arbetar med en ständig ström av fantasifulla former och dekorer i traditionella läglar som kannor och burkar men också med skulpturala objekt där han blandar keramik med andra material. Han återvinner material och skapar nya s k assemblages i berättande och symboliska gestalter.  Just nu, januari 2012, har han pågående utställningar i Milano och på  Newport Museum (UK). Hans kannor, muggar och burkar är underbart fantasifulla, annorlunda, humoristiska och lätt galna.

Keramisk skulptur av Grant Aston

Robert Cooper är en av fem keramiker som delar utrymmet i en annan avdelning av den gamla väskfabriken.  Närmaste granne är Grant Aston vars arbetssätt kan påminna om Merete Rasmussens men som ger ett helt annat uttryck. Där ögat kan följa formernas lek i en mjukt glidande rörelse hos Meretes skulpturer blir samma försök att uppleva Astons skulpturer brutalt avbrutna av grovt tillyxade former staplade på varandra i ett komplicerat bygge som ser ut rasa ihop i nästa ögonblick. Eller som helt enkelt är de sammanrasade  resterna av en jordbävningsdrabbad byggkonstruktion. I stället för harmoni och balans – en krypande oro och väntan på det som ser ut att ske med ett sammanstörtande brak.

Vågrörelser i keramik av Annie Turner

I strandkanten av en flodmynning har keramikern Annie Turner hittat sin motivvärld – gamla halvt uppruttnade träbryggor och andra konstruktioner i trä, övergivna och borttappade fiskegarn, båtskrov och vrakdelar som sköljts upp mot land och ligger halvt nergrävda i den dyiga stranden, alltsammans från en tid och ett samhälle som präglats av intimitet och nära relationer som inte finns mer. Detta är också en nostalgisk  resa tillbaka till hennes barndom där nyfikenhet och upptäckarglädje  paras med föreställningar om en annan värld och om en värld som ligger långt från den egna strandkanten, den värld som sjömän och fiskare kan berätta om.

Annie Turner hör också till de etablerade keramikerna på Vanguard Court med bl utställning på det numera nerlagda förstklassiska keramikgalleriet Galerie Besson i London. Senast hon ställde ut där var det tillsammans med den framstående danska keramikern Priscilla Mouritzen som f ö ställde ut sina underbart vackra små skålar separat på Pictor för några år sedan.

Måleri på keramik av Kate Wickham

Kate Wickham skiljer sig från de andra keramikerna genom att inte göra ”ren” keramik utan hon använder istället keramiken som underlag för målningar, vackra små abstrakta målningar som gör sig bättre och blir mer spännande på keramiska skål- och vasformer. Just att att målningarna går ”runt hörnet” skapar en extra dimension. Detta är en bildteknik som inte är helt ovanlig bl a i Danmark där flera av de välkända konstnärerna ägnat sig åt måleri på keramik t ex  Carl Henning Pedersen som då anlitade skickliga ”pottemagere” som t ex den numera väletablerade danskskånska keramikern Bente Brosbøl Hansen. Med Kate Wickhams målningar på sina vaser och kärl sker en magisk förvandling  – keramiken gör ett illusoriskt lyft från bordet det står på och svävar en stund i luften på väg upp mot den plats på väggen där bilden borde hänga som en målning på duk eller papper. Upplevelsen ger en extra dimension åt såväl måleriet som  åt keramiken. Detta konstaterar jag medan  jag samtidigt tittar på hennes i och för sig fina målningar på papper och hennes ännu obemålade keramiska objekt.

Carina Ciscato arbetar i traditionella men förfinade former liksom Chris Keenan (gröna skålar) Harhuvud av Catrin Howell

Carina Ciscato och Chris Keenan är två keramiker som arbetar mer traditionellt med unika ting i väl avvägda former och vackra glasyrer och med en total behärskning av sin teknik  – myckert vackert och trots det traditionella i motiv och form mycket bra exempel på hur förfinad och kunnig keramik det finns i denna keramiska genre. Alison Rees, som nyligen flyttat in i en av ateljéerna är originell genom att arbeta mycket med keramiska objekt som är tänkta som väggdekorationer i abstrakta former, i en del fall med utgångspunkt i s k cityscapes i andra fall som stora runda knappar i flera lager. För väggen är också många av Catrin Howells reliefer tänkta – djurkroppar och djurhuvuden som i keramik får ersätta det primitiva bruket att hänga upp jakttroféer i storstugan. Hon gör också lekfulla djur- och figurkompositioner som skulpturer att ställa på bord eller sockel. Hon är förtjust i djur, säger hon – och det kan man se på med vilken känsla och kärlek hon formger sina skulpturer.

Adressen till ”Ceramics in Vanguard Court” är 36-38 Peckham Road, London SE5 8QT. Närmsta busshållplats ”Southwark Town Hall” och närmsta Undergroundstation ”Oval”Adressen till Merete Rasmussens hemsida är http:/www.mereterasmussen.com. Hemsidor till de andra Vanguard Court-keramikerna hittar du under resp namn på Googles.

© Lars G Fällman

Det här inlägget postades i A Index - kronologisk ordning, Keramik, London, Raku, skulptur, UK och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Keramikerna på Vanguard Court

  1. Åsa Fällgren skriver:

    JA! Keramiken har länge stått i skuggan av det FIIINA Måleriet- men denna artikel belyser en hel del av varför jag också gick över till keramik från mitt måleri för att hitta det jag söker. Ärlighet, Direkthet, Form och Känsla Nuet i tidlös tillvaro… mmm blir lyrisk av såna här artiklar.

    • galleripictor skriver:

      Tack! Åsa för din kommentar – i keramiken kommer man inte undan med lättköpta effekter eller påklistrade floskler. Keramikens publik
      är både kunnigare och mer fordrande. Men till denna publiks glädje finns det ju fantastiskt mycket intressant och bra keramik, hemma och utomlands.
      Jag tänker återkomma till fler bloggar om keramiker och keramikkonsten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.